dissabte, 30 de setembre del 2017

Tregurà de Dalt. Coll de la Gralla, 1952m , puig de Fontlletera, 2581m i pic de Balandrau, 2585m.

Fàcil excursió a aquests dos cims ja que tota l'estona caminarem per lloms herbats sense pendents forts, ni cap complicació, però amb unes vistes molt dilatades que arribem al massís de Montserrat i al Pedraforca; també des del Fontlletera i el Trespics veurem el refugi de Coma de Vaca a tocar a sota els nostres peus.
Per arribar al coll de la Gralla hi ha una pista que comunica Tregurà de Dalt al Pardines, si pot arribar des dels dos extrems, però evidentment és molt més curt des de Tregurà de Dalt (5 kms) amb la pista asfaltada fins una antena; indret on segueix una ampla pista de terra en molt bon estat. Abans d'arribar al coll de la Gralla, 1952 m, hi ha el mirador de la Creu, amb bancs i taules de fusta.
Reconèixerem que som al poc definit coll de la Gralla per un cartell i una pista secundària que surt a la dreta.
Hem de seguir aquesta segona pista, que mort al coll de Trespics, durant força estona, tot travessant una extensa zona de prades, pastures, vaques i cavalls.
Deixem a la dreta un bony que és el Castell dels Moros de 2130m i arribem a dues basses.
Poc després de la segona bassa hem d'abandonar la pista i seguir a la dreta pel llom herbat de la muntanya, sense cap camí aparent, però per un terreny molt fàcil i amb un filat a la nostra dreta que ens serveix de referència;
Durant tota la pujada al Fontlletera el Balandrau sembla molt llunyà, però a mesura que anem guanyant alçada les perspectives canvien i ja no sembla tan llunyà.
La pujada no té més història que anar pujant, al final el pendent es redreça una mica fins arribar al puig de Fontlletera.
Gaudirem de la magnífica vista, Bassegoda, Costabona, Canigó, Cadí, Pedraforca, Montserrat, Taga, serra Cavallera, Balandrau, Puigmal, Bastiments, Pastuira, Torreneules, Infern i la vall de Coma de Vaca amb el refugi als nostres peus.
Baixarem del cim seguint un marcat camí que ens condueix fins el coll de Trespics, just abans d'arribar-hi passem pel costat d'una caseta d'un repetidor, voltada de panells solars.
Seguidament arribem al coll de Trespics, 2399m, indret on s'acaba la pista secundària que hem seguit durant una estona.
Del coll segueix un corriol, ben marcat i també senyalitzat amb fites en direcció al Balandrau.
Ens podem decantar una mica a l'esquerra per a apropar-nos al cim de Trespics de 2527 des d'on tindrem unes noves vistes de la contrada i en especial del refugi de Coma de Vaca.
Baixarem uns pocs metres per a retrobar el camí principal, que després d'un nou i curt repetjó ens deixa davant el vèrtex geodèsic del pic de Balandrau.
Caminarem quatre passes més per arribar fins el mapa de formigó que fa força anys que miraculosament aguanta tota mena d'inclemències.
Noves perspectives panoràmiques, ara veiem la vall de Ribes i sentim el xiulet del cremallera de Núria.
Per tornar al punt d'inici de l'excursió hi ha moltes opcions.
L'escollida en aquest itinerari consisteix en recular uns metres fins a situar-nos al collet que hi ha abans del cim de Trespics i des d'aquest collet baixar directament pels fàcils lloms fins a trobar el torrent de Fontlletera, que deixarem a la nostra esquerra.
Anirem baixant, veurem un replà amb tres grans roques per les que passarem pel seu costat, amagada darrera l'última roca hi ha una gran cabana, en força bon estat de conservació.
Finalment arribarem a la pista principal, just en el punt on aquesta creua el torrent de Fontlletera.
Seguirem la pista en una molt suau i quasi imperceptible pujada fins arribar al punt de partida.
El punt de partida al coll de la Gralla és l'indret més apropiat per pujar al Fontlletera, però l'indret del pont de la pista sobre el torrent o uns metres abans també poden servir per a pujar-hi directament, sense camí i amb els pendents més pronunciats; depen si volem fer una pujada més llarga i suau ó més curta i pronunciada. També cal dir que a l'hivern i bona part de la primavera a partir del coll de la Gralla la pista queda barrada per la neu ja que estem a 2000 metres d'alçada.
del coll de la Gralla al puig de Fontlletera: 1h 30mn
del Fontlletera al coll de Trespics: 15mn
del coll al pic de Trespics: 15mn
del Trespics al pic de Balandrau: 15mn
del Balandrau al torrent de Fontlletera: 25mn
del torrent al punt d'inici: 50mn
Wikiloc - ruta Coll de la Gralla, 1952m , puig de Fontlletera, 2581m i pic de Balandrau, 2585m. - Tregurà de Dalt, Catalunya (España)- GPS track