divendres, 2 de juny del 2017

El Serrat, Coma de l'Arc, estanys de Tristaina i pic de l'Aspre, 2763m

El Principat d’Andorra per la seva situació permet assolir alguns cims de l’altre costat de la frontera; cims que per altre banda serien de llarga aproximació tant en vehicle com a peu, mentre que des d’Andorra tot plegat és molt més curt.
El pic de l’Aspre de 2763 metres d’alçada és un d’ells; i a part de la seva considerable alçada queda isolat i per tant gaudeix d’una gran panoràmica i a més a més està voltat d’estanys.
Tot i la facilitat d’accés des de l’estació d’esquí d’Ordino-Arcalís és una excursió de més de 1000 metres de desnivell, repartits pràcticament en parts iguals entre l’anada i la tornada, degut a que després de pujar al port d’Arbella hem de baixar fins fins l’estany de Petsiguer, situat pràcticament a la mateixa alçada que el punt de sortida a l’aparcament de la Coma de l'Arc, 2220 metres la Coma i 2295 l’estany Petsiguer.
La seva esvelta silueta i aïllada situació crida l’atenció des de dalt del pic de Tristaina. Precisament des del cim destaca la panoràmica dels pics de Tristaina, Font Blanca i Malcaràs ja que els veiem des del vessant nord, oferint-nos una perspectiva poc coneguda d’aquests cims i dels forts desnivells que hi ha per aquesta vessant.
La vista de França es perd en l’horitzó, amb la resclosa i pantà d’Izourt enfonsat 1000 metres a sota els nostres peus. També veiem el massís de la Pica d’Estats i del Certascan, però principalment destaca la perspectiva del conjunt d’estanys i estanyols de Goelha , Petsiguer i Arbella i dels de Tristaina que haurem revoltat a la pujada al coll d’Arbella.
És una excursió molt variada i recomanable ja que ens passejarem per quatre valls: Tristaina, Arbella, Goelha i Petsiguer.
Tècnicament l’excursió és fàcil; només en els metres finals al cim el pendent s’accentua i hi ha petites grimpades, però curtes i sense cap complicació. El camí és sempre ben marcat i gens perdedor.
Per a situar-nos a l’inici de l’excursió hem de seguir la carretera d’Andorra la Vella a la Massana i al Serrat i la seva continuació fins l’estació d’esquí d’Ordino-Arcalís i d’allí fins l’últim aparcament de la Coma de l'Arc.
En aquest punt hem de seguir el concorregut camí als estanys de Tristaina, llarga marxa transversal fins arribar a un collet i posterior baixadeta fins l’estany Mitjà de Tristaina, ara hem de continuar seguint el camí comú al port d’Arbella i/o al pic de Tristaina.
Més amunt arribem a la bifurcació dels dos camins. Seguirem el de la dreta a l’esmentat port.
Arribats al port d’Arbella, 2601m, la panoràmica s’obra al vessant N, destacant davant nostre el pic de l’Aspre, però no el podem pujar directament, haurem de revoltar-lo fins a situar-nos pràcticament al vessant N del cim.
Sortirem del coll i seguirem el camí que baixa pràcticament fins l’estany d’Arbella, després farem una curta remuntada fins el collet de Goelha per baixar fins l’estany del mateix nom, 2390m, seguirem baixant fins l’estanyet Inferior de Goelha, 2316m.
Ara travessarem el torrent i farem una nova remuntada fins un nou collet de 2415m. Nou descens, aquesta vegada fins els plans i estanys de Petsiguer, 2295m. En aquest bonic conjunt d’estanyols hi ha també varis orris en un estat una mica precari.
Ara comença pròpiament la pujada al cim.
Hem de passar a la dreta dels estanys i veurem un pendent herbós que va a buscar el llom de la muntanya. Pujarem per aquest indret amb petites grimpades fins arribar a l’aresta cimera. Hi ha un sender marcat fins dalt del cim.
Gaudirem àmpliament de la panoràmica d’aquest cim i tornarem pel mateix camí d’anada, en la que haurem de remuntar fins assolir novament el port d’Arbella, òbviament estarem més temps a la tornada que a l’anada des dels estanys de Petsiguer fins el port d’Arbella, ja que a l’anada és baixada i a la tornada és pujada.
De la Coma al port d’Arbella: 1h 10mn
Del port d’Arbella als estanys de Petsiguer: 1h 10mn
Dels estanys de Petsiguer al pic de l’Aspre: 1h 15mn
Del cim als estanys de Petsiguer: 55mn
Dels estanys de Petsiguer al port d’Arbella: 1h 45mn
Del port d’Arbella a l’aparcament de la Coma: 50mn
TOTAL: 7h 05mn.
Wikiloc - ruta Arinsal, Coma de l'Arc, estanys de Tristaina i pic de l'Aspre, 2763m - El Serrat, Ordino (Andorra)- GPS track