dimecres, 3 de maig del 2017

Saravillo, Basa de la Mora i peña de las Diez, 2563m, de las Onze, 2650m i del Mediodia, 2427m

Fantàstica i del tot recomanable excursió a aquest bonic indret del massís del Cotiella.
Quins contrasts tant espectaculars entre la verdor de les prades i la duresa de la roca i entre la suavitat general de la part baixa amb els espadats que les envolten!
La panoràmica que intentaré descriure una mica més endavant és també extraordinària.
Ens hem de situar al poble de Saravillo a la vall de Plan o del Cinqueta. Allí previ pagament en una màquina automàtica de 3 € seguirem una pista de 14 kms en molt bon estat (l'últim quilòmetre ja no ho està tan) fins arribar al refugi de Lavasar. Indret molt bonic amb la punxeguda peña de las Onze al fons.
Una curta caminada ens portarà a la basa de la Mora o ibón de Plan, indret de gran bellesa.
A la basa hi haurem d'anar expressament, doncs uns metres abans el camí fa un gir a l'esquerra i comença a guanyar alçada apartant-se de basa i del fons de la vall.
Per un seguit de successives terrasses herbades i cada vegada amb millor vista sobre el massís del Mont-perdut arribarem al coll del Ibón o del Aibón.
Quin indret tant bonic! El camí segueix baixant fins el refugi d'Armeña.
Però nosaltres hem de girar a l'esquerra i el corriol segueix just la base de la paret i quan ja hem revoltat una mica la muntanya, aquesta s'obra i la pujada esdevé molt franca i fàcil i ens portaria directament a la peña de las Diez.
Però una mica abans d'arribar-hi girarem a la dreta i seguin el llom de la carena i arribarem a la punta Baja, que en realitat son dues petites cotes una mica separades.
La vista ja és molt amplia: Posets, Aneto, Eristes, collada de Saun ... etc.
Tornarem sobre les nostres passes i assolirem la peña de las Diez.
A simple vista impressiona l'esvelta silueta de la peña de las Onze, un con perfecta amb una gran caiguda pel vessant N i E.
Però hi pujarem sense cap dificultat. A l'amplia panoràmica que teníem ara si afegeix el cim del Cotiella.
La peña del Mediodia queda una mica lluny i el camí ja no és tant planer i fàcil com fins ara. Però no haurem de fer servir les mans en cap moment i sempre pel vessant de la basa de la Mora anirem fent la carena, hi ha dos promontoris inclús més alts que la peña a la que ens dirigim, però és al final de la carena, una mica més baixa, però amb una dilatada panoràmica. Pel camí, si ens girem, veurem novament l'esvelta silueta de la peña de las Onze, ara des de una nova perspectiva..
La peña del Mediodia és un vèrtex geodèsic. ... i per posar uns exemples de la panoràmica, es veu: l'Aneto i tot el seu massís, el Perdiguero, els Posets, Eristes, Bachimala, Culfreda, Lostou, Ordiceto, la Munia, Robiñera, Astazu, Mont-perdut i el seu massís, el coll de Saún, els pobles de Gistain, Plan i Sant Juan de Plan, el Cotiella i tota la munió de cims que l'envolten, la basa de la Mora, també s'ha vist parcialment l'ibón d'Armeña, es veuen part dels cotxes que hi ha al final de la pista de Lavasar, segur que em deixo molts cims, però només per la panoràmica ja mereix la pena pujar-hi.
Baixarem directament del cim fins la basa. Hem de caminar quatre passes més i veurem una baixada fàcil, però una mica llarga que ens portarà a enllaçar amb el camí de pujada molt a prop ja de la basa.
del final de la pista i refugi lliure de Lavasar a l'ibón de la Mora: 30mn
de l'ibón al coll del Ibón: 1h 05mn
del coll a la punta Baja: 40mn
de la punta Baja a la peña de las Diez: 05mn
de la peña de las Diez a la de las Onze: 10mn
de la peña de las Onze a la del Mediodia: 40mn
de la peña del Mediodia a la basa de la Mora: 40mn
de la basa al final de la pista: 20mn
Wikiloc - ruta Seravillo, Basa de la Mora i peñas de las Diez, Onze i Mediodia - Serveto, Aragón (España)- GPS track