dimecres, 24 de maig del 2017

Banyoles, turó i ermita de Sant Patllarí, 646 m, les Estunes i la font Pudosa

Bonica i plàcida excursió circular, prenen com a punt de partida l'estany de Banyoles.
Els indrets que visitarem, òbviament a part de l'esmentat estany de Banyoles, son la bonica ermita de Sant Patllarí, situada dalt d'un turó de 646 metres que també és un vèrtex geodèsic; la roca de la Mare de Déu a pocs metres de l'ermita. El mirador de Sant Patllarí, un indret que s'intueix que deuria tindre una panoràmica excepcional, però actualment una manca de manteniment ha permès que la vegetació vagi creixent i l'arbrada tapa la extraordinària vista de l'estany, que per altra banda només s'intueix una mica entre les branques; ara aquesta visita al mirador és prescindible. Un altre indret singular son les Estunes, un conjunt de profundes esquerdes de gran bellesa i indret de boniques llegendes d'éssers fantàstics que vivien en aquestes profundes cicatrius. Finalment acabarem passant per la font Pudosa, brollador d'aigües sulfuroses situades al davant de les ruïnes de l'antic balneari.
Però que des del mirador no es vegi pràcticament res no vol dir que durant el recorregut (principalment durant la pujada) no es gaudeixi de la panoràmica sobre l'estany, per exemple just abans d'arribar a can Lluti hi ha un gran mirador sobre l'estany. Per cert a can Lluti hi ha un taronger esplendorós.
Des de l'ermita de Sant Patllarí la panoràmica és extraordinària. L'estany no es veu degut a l'orografia de la contrada, però queda àmpliament compençada ja que és veu tot el Pla de l'Estany i l'Empordà, el cap de Creus la badia de Roses, el Montgrí, les Medes, el massís del Canigó i Rocacorba entre d'altres.
Al costat de l'ermita hi ha habilitat un refugi lliure en molt bon estat, amb llar de foc i un ampli altell per a dormir.
Deixarem el vehicle al passeig que hi ha al costat del camp de futbol i seguirem per la vorera de l'estany en direcció a l'ermita de Porqueres.
Si seguíssim el passeig en direcció contraria en pocs metres arribaríem a la font Pudosa, però en aquesta descripció ho deixem pel final.
Seguim doncs per la vorera de l'estany fins arribar a la font del Vilar; allí girarem a l'esquerra i seguirem un carrer que passa pel costat d'un mini-golf, en acabar-se el carrer girem a la dreta i pocs metres després veiem a l'esquerra un camí entre dos camps que ens permet saltar a la carretera GI-524.
La seguirem uns metres per girar a l'esquerra.
Ara seguim una pista asfaltada que ens porta a can Lluti, podem seguir íntegrament la pista o prendre una drecera que estalvia alguna corba.
Anem guanyant alçada i la vista de l'estany de Banyoles es va fent espectacular.
Poc després de can Lluti hem de seguir un camí que surt diagonalment a l'esquerra. Aquest camí és una antiga pista que seguirem a partir d'ara fins l'ermita de Sant Patllarí.
Als 3 kms aproximadament de seguir aquesta pista deixem a l'esquerra el corriol pel que passarem de tornada.
Després també deixem a l'esquerra el camí al mirador (ja he comentat que és una visita prescindible si no hi ha una actuació de manteniment per tornar la vista que tapen els arbres).
Poc abans d'arribar a l'ermita, també a l'esquerra i tan sols a 20 metres del camí hi ha la Pedra de la Mà de Déu segons una llegenda local, recollida per membres del Centre Excursionista de Banyoles, des d’aquesta pedra la Mare de Déu va agafar empenta per pujar al cel. En fer això, hi hauria deixat la mà gravada a la pedra.
Poc després arribem al bonic indret de l'ermita de Sant Patllarí. Gaudim àmpliament d'aquesta talaia de l'Empordà i del Pla de l'Estany i tornem fins la cruïlla esmentada anteriorment. Ara, evidentment, la cruïlla queda a la nostra dreta.
És una baixada curta, però una mica dreta, fins arribar a una pista. Si no volem fer aquesta baixada, hem de seguir la pista per la que baixavem i a la propera cruïlla seguir una pista a la dreta que és a la que sortirem després de la drecera que hem seguit.
Una vegada situats a la pista la seguirem durant 4 kms aproximadament per tal d'apropar-nos a l'indret de les Estunes. Per acabar-hi d'arribar el camí ens deixa dins d'un camp. No vaig saber trobar cap alternativa que no hi passes. El camp es pot vorejar sense trepitjar el sembrat; però les Estunes son a l'altre costat i en el punt on el camp queda molt estrangulat hem de passar a l'altre costat, no arriba ni a deu metres i a més podem seguir les roderes del tractor i no trepitjarem cap sembrat.
Només situats a l'altre costat trobem un camí que ens porta al sorprenen indret de les Estunes.
Ens recrearem caminant per aquestes escletxes i finalment en sortirem a l'indret on hi ha un petit aparcament i una zona de pic-nic.
Tornem a estar a la GI-524 que ja hem trepitjat al començament de la descripció. Ara tenim dues opcions; una consisteix en anar per la via ràpida a la font Pudosa tot seguint la carretera a la dreta i en arribar davant de les naus de l'empresa ESPA prendre un corriol que ens porta a l'esmentada font.
L'altre opció és passar per uns aiguamolls i estanyols, com el d'en Montalt i el de la Cendra, per això haurem de seguir la carretera a l'esquerra per tal de revoltar els edificis de la Institució Magdalena Aulina i perdre el camí que hi ha al darrera.
Tots dos itineraris ens deixen a la font Pudosa. Si volem fer una cura de salut i de valor podem provar de beure'n uns glops i d'admirar els clients de l'antic balneari annex que per prescripció mèdica es bevien aquestes aigües sulfuroses.
Ara seguirem el passeig que ens porta a l'inici de la caminada.
de Banyoles a l'ermita de Sant Patllarí: 2h 05mn
de l'ermita al mirador: 15mn
del mirador a les Estunes: 1h 50mn
de les Estunes a la font Pudosa: 10mn
de la font Pudosa a l'inici de l'itinerari: 05mn
Wikiloc - ruta Banyoles, turó i ermita de Sant Patllarí, 646 m, les Estunes i la font Pudosa - Porqueres, Catalunya (España)- GPS track

el "mirador" de Sant Patllarí"