dijous, 18 de maig del 2017

Bonica i fàcil excursió circular per la vall andorrana de Comapedrosa, amb ascensions a tots els cims que tanquen el cercle, primer pujarem al Sanfonts, seguit de l'agulla de Baiau (en el descens d'aquest cim és l'únic indret on haurem de desgrimpar una mica), desprès pujarem al pic de Baiau i finalment al Coma Pedrosa, cim culminant del Principat d'Andorra.
La panoràmica serà extraordinària, ja que durant molta estona caminarem pel llom la carena i per damunt dels 2700 metres (uns 5 kms de carena aproximadament).
Per posar alguns exemples de la vista de la que gaudirem citaré els cims de Peguera, Besiberri, Maladeta, Perdiguero, Mont-roig, Mont-valier, Certascan, Baborte, Estanys, Sotllo, pica d'Estats, Montcalm, Monteixo, Salòria, Lavans, Medacorba, Roca-entravessada, Pla de l'Estany, Tristaina, Font Blanca, Serrera, Estanyó, Casamanya, Perafita, Monturull, Cadí, a part de la vista de la Vallferrera, de la de Tor, dels cims de la de Cardós i les valls andorranes d'Arinsal i la Massana així com també dels estanys de Baiau, Negre i Coma Pedrosa.
És una excursió que es pot fer en una sola jornada però la podem partir en dues jornades pernoctant al refugi de Coma Pedrosa, és un gran refugi guardat de 60 places, amb un petit habitacle en un annex que serveix de refugi lliure quan el gran està tancat.
Per a començar l'excursió ens hem de situar al poble andorrà d'Arinsal i seguir en direcció a les pistes d'esquí, just abans d'arribar-hi la carretera fa un revolt de 180 graus i travessa el riu; en aquest punt surt a la dreta la carretera als Prats Sobirans. Només començar es travessa un túnel i a la sortida hem de girar a la dreta i ja podem deixar el vehicle al costat dels blocs d'apartaments que hi ha (blocs que fa uns anys va entrar-hi una allau per les finestres).
D'aquest punt arrenca una pista, barrada als vehicles no autoritzats, que porta fins el refugi del Pla de l'Estany.
La seguirem força estona, fins que fa un gir de 180 graus, en aquest indret deixarem la pista i seguirem el camí que segueix recta (hi ha un cartell indicador) que porta al refugi de Coma Pedrosa.
És un camí molt marcat i senyalitzat que desprès de planejar una mica empren una forta i continuada pujada.
Al final d'aquesta pujada arribem al collet de Coma Pedrosa, en aquest indret hi ha un gran pla amb aiguamolls i l'antiga cabana.
Girarem a l'esquerra i ens pocs minuts arribarem al refugi de Coma Pedrosa.
Farem una visita al proper estany de les Truites i desprès seguirem el camí que surt del davant del refugi i que s'enfila fins el port Vell.
Una vegada al coll seguirem la llarga carena fronterera que ens portarà fins una primera cota del pic de Sanfonts i posteriorment a una cota una mica més baixa, on hi ha un pal.
Desprès de contemplar la panoràmica, que ara s'ha obert als estanys de Baiau, baixarem fins un marcat i ampla coll i seguidament pujarem fins l'agulla de Baiau.
La sortida de l'agulla presenta una mica de complicació, però és una curta i fàcil desgrimpada pel vessant de Coma Pedrosa.
Desprès d'aquesta curta desgrimpada arribarem a la portella de Baiau. Aquí creuarem el camí que puja des del refugi de Baiau i guanyarem els metres que ens separen del pic de Baiau.
Aquest cim és un important nus d'arestes. Baixarem fàcilment del cim fins la collada dels Malhiverns.
Ara hi ha varis camins per pujar al cim del Coma Pedrosa, tots ells marcats i amb fites, escollirem el que sembla més marcat i que es separa una mica de la cresta.
Sense cap problema arribarem al sostre del Principat d'Andorra.
Gaudirem de l'extens panorama i comprovarem com ha anat canviant la fita cimera amb el pas dels anys, d'una simple fita l'any 1978 a la taula panoràmica actual.
Sortirem del cim seguint el llom de la carena durant força estona.
Més a menys a l'alçada de l'estany Negre el camí abandona el llom de la carena i baixa a buscar el fons de la vall més o menys a l'alçada de la sortida d'aigües de l'estany Negre.
Ara ja només ens resta seguir el GR que ens porta novament al refugi de Coma Pedrosa. Abans però el GR, molt ben marcat, s'allunya del torrent per a poder superar una graonada.
Retrobats amb el refugi de Coma Pedrosa seguirem el camí d'anada per a tornar al punt d'inici.
de l'inici al refugi de Coma Pedrosa: 1h 40mn
de la portella al pic de Coma Pedrosa: 15mn
del Coma Pedrosa al refugi del Coma Pedrosa: 55mn
del refugi a l'inici: 1h 10mn
Wikiloc - ruta Arinsal, refugi de Coma Pedrosa i pics de Sanfonts, 2894m, Agulla de Baiau, 2857m, Baiau, 2879m i Coma Pedrosa, 2946m - Arinsal, La Massana (Andorra)- GPS track