dijous, 27 d’abril del 2017

Vall de Lliterola i pic de Perdiguero, 3222m, per la variant alta

Aquesta excursió al pic de Perdiguero per la vall de Lliterola és una de les tres rutes normals per assolir-lo des de Benasc.
Les altres dues son per la vall d'Estós i per la vall de Remunye.
Per a situar-nos a l'inici del camí a la vall de Lliterola ens hem de situar a Benasc i seguir la carretera A-139 fins pocs metres desprès de la cruïlla als Banys de Benasc.
En aquest indret ja veurem a la dreta de la carretera un lloc molt ampli per aparcar i el començament del camí a l'esquerra.
Per pujar al cim per la vall de Lliterola hi ha tres opcions, totes perfectament senyalitzades amb fites i corriols marcats.
La variant Baixa, segueix bàsicament el curs del riu de Lliterola, només és recomanable a finals d'estiu, primer pel risc d'allaus i després per la precarietat de l'estat de la neu a causa de l'important torrent que va fent forat per sota.
La variant Mitjana, tal com el seu nom indica, és el camí més ben senyalitzat, i passa a mitja alçada, deixant l'estany Inferior de Lliterola enfonsat a la nostra esquerra. El problema d'aquest camí a la primavera és que travessa algunes congestes força inclinades.
La variant Alta, la marcada en aquesta descripció, va a buscar un replà que hi ha uns 70 metres de desnivell més amunt de la variant Mitjana. L'avantatge d'aquesta variant, és que passa per sobre l'inici de les congestes, i les que cal travessar son pràcticament planes.
Aquest camí, perfectament senyalitzat, s'uneix a la variant Mitjana uns dos-cents metres abans d'arribar a l'estany de Lliterola.
Com a comentari, no vaig fer servir els grampons fins la congesta final a les portes del cim, però evidentment aquest fet dependrà de la neu de cada temporada.
El camí que no té pèrdua en cap moment, només començar, puja per dins del bosc per sortinr-ne molt aviat en arribar a unes prades molt boniques a la primavera, seguidament torna a pujar fins arribar a unes noves prades, on al fons hi ha la cabana de Lliterola.
No passarem per aquesta cabana ja que el camí a l'estany de Lliterola gira a la dreta per emprendre una llarga pujada.
Desprès d'un salt d'aigua inicial arribarem a un petit estanyol; un indret molt bonic per si volem partir l'excursió en dues jornades.
A partir d'aqui hem d'estar atents al track, doncs la tendència del camí és seguir la variant Mitjana, per seguir la variant Alta, també hi ha camí i fites, però hem d'estar atents al punt on es separen els dos camins.
L'estany de Lliterola és molt gran i molt bonic, voltat pels pics de Perdiguero, Royo, Lliterola i Crabioules.
De l'estany arrenca una llarga pujada de més de 300 metres fins arribar a dalt del ampli carenar,que seguirem, passant abans per l'avant-cim del Hito de Perdiguero.
En una de les set vegades que he pujat al Perdiguero el bon temps m'ha permès anotar la extraordinària panoràmica de la que gaudim; és aquesta:
Cotiella, Turbón, Baciber, Castanesa, Vallhiverna, Russell, Aneto, Maladeta, Bondidier, Maladeta Occ., dent d'Alba, Alba, Besiberri N., Forcanada, pica d'Estats, Mont-roig, Mont-valier, Mauberme, Salvaguarda, Mall Pintrat, Mall Plané, Mall Barrat, Bom, Malpàs, Crabioules, Baquo, Gias, Clarabide, Posets, Bachimala, tuques d'Ixeia, Perramó, agulles de Perramó, Mont-perdut, Vinhamala, Munia, pics d'Eriste, i els estanys d'Oô, Lliterola, Perramó i Bardamina, inclús diria que es veu el Cadí! ... i molts més!
Les pautes reals o molt aproximades d'aquesta ruta son:
Distància: 16,6 kms
del Hito a l'estany de Lliterola: 40mn
de l'estany al estanyol primer: 1h 30mn
de l'estanyol al pont de Lliterola: 1h 10mn
TOTAL: 9h 20mn orientatives, depèn del pas de cada persona.
També podeu seguir aquest itinerari i veure el mapa i la gràfica a:
Wikiloc - ruta Vall de Lliterola i pic de Perdiguero, 3222m, per la variant Alta - Benasque, Aragón (España)- GPS track