dimarts, 4 d’abril del 2017

Pont de la Molinassa (Vallferrera), pic i tuca de Romaset i pica Roja

La gràfica d'aquesta excursió a la pica Roja i al pic de Romaset està dibuixada sobre el mapa, per tant és possible que la traça no correspongui exactament amb el camí; però de tota manera el terreny per on ens mourem és molt obert i seguir el camí és molt fàcil.
Igualment aquest recorregut l'he fet cinc vegades, concretament el 29/9/1970, el 31/8/1984, el 28/5/2000, el 14/6/2009 i finalment el 4/10/2009, així com també va ser publicat a la revista Vèrtex l'any 1985 en el nº 105 i a la guia "Vall Ferrera-Andorra" de l'editorial Prames.
A la Vallferrera la pica d'Estats s'emporta tot el protagonisme (només cal veure quanta gent puja a la Pica i quanta al seu veí el pic de Sotllo), la resta de protagonisme està repartit entre el Monteixo, el cercle de Baiau i el de Baborte, però hi ha altres racons també molt bonics i amb panoràmiques fantàstiques.
Aquesta excursió a la pica Roja i a les dues puntes del pic de Romaset és una d'elles.
Per exemple des del pic de Romaset és veu (ho vaig apuntar en un paper): el Montsec, Montsent de Pallars, Mainera, Saburó, Peguera, Subenuix, Encantats, Bassiero, Ratera, Gran Tuc de Saboredo i de Colomers, Punta Alta, Besiberris, Montardo, massís de la Maladeta i Aneto, pic Long, Nouvielle, Campirme, Ventolau, Mont-roig, Mauberme, Mont-valier, Flamisella, Caubo, Areste, Tres Pics, Roca Cigalera, Llats, Pedres Blanques, Baborte, Estanys, Sotllo, Estany Fons, Pica d'Estats, Canalbona, Montcalm, Malcaràs, Tristaina, Font Blanca, Sarrera, Pessons, Envalira, Puig Pedrós, Carlit, Tossa Plana, Cataperdís, Lavans, Medacorba, Roca Entravessada, Coma Pedrosa, Baiau, òbviament la pica Roja, Torre de Cabús, Salòria, Escorbes, Palomer, Gerri, Torreta de l'Orri, Norís, Monteixo, Tudela, i... tots el que em deixo!
A tota aquesta munió de muntanyes, cal afegir-hi els estanys de Sucarana, Romaset, Medacorba i l'embasament del pla de Solcem, i parcialment el d'Areste, però per sobre de tots destaquen els estanys de la Gardelha.
La panoràmica des de la pica Roja és pràcticament la mateixa amb alguns matisos, com per exemple que els estanys de la Gardelha no es veuen.
Aquesta bonica excursió per la vall del port Vell fou un dels itineraris de fugida durant la retirada al final de la guerra civil, ja que aquest coll comunica amb els pobles de Auzat i Vic-de-Sòs.
Sortirem del pont de la Molinassa i seguirem el camí al refugi de la Vallferrera i després el de la Pica d'Estats fins arribar al collet on s'acaba la pujada i comença la llarga flaquejada fins el barranc de Sotllo.
Només abandonar el collet arribarem a una cruïlla on hi ha un pal indicador. Deixarem a l'esquerra el camí a la Pica i girarem a la dreta per seguir el que puja al port Vell i a l'estany d'Areste.
El camí, convertit en corriol, entra força enlairat a la vall d'Areste i planeja per anar-hi; a baix veurem l'aiguabarreig dels torrents d'Areste i del Port Vell, en aquest punt també veurem una palanca per travessar el torrent (això de les palanques en aquests punts, pots ser que a vegades i sigui i altres no, tot depen de la força de l'aigua durant el desglaç).
Un antic pal al costat de les restes d'una cleda ens indica el camí que baixa a creuar el torrent. Deixarem doncs el camí a l'estany d'Areste i baixarem a cercar la palanca.
Creuarem el torrent d'Areste i seguirem el del Port Vell, per la nostra esquerra (dreta orogràfica).
Després d'una forta pujada inicial i d'un tram encaixonat arribarem a un primer replà.
Aquest replà és molt extens i mol bonic, al final hem de passar al marge dret del torrent i superar un petit repetjó.
Superat aquest esglaó entrem en una nova prada, molt més extensa que la primera.
En aquest indret hi ha un minúscul estanyol i les restes d'una cleda i de dues cabanes (fins l'any 1984 una de les dues cabanes encara estava en relatiu bon estat).
També en aquest punt s'uneixen els torrents que baixen del port Vell i de l'estany del Port Vell.
Aquest gran replà està situat a 2400 metres aproximadament. Seguirem ara el torrent que baixa de l'estany pel seu marge dret.
Una curta, però forta pujada ens deixa en aquest amagat i bonic estany, situat a 2490 metres.
Seguim pujant per la torrentera i arribem a una mena d'olla situada a 2600 metres aprox.
En aquest punt es veu un estrep secundari que es desprèn de l'aresta principal. Cal anar a buscar aquest estrep que és una balconada a sobre l'estany que cada vegada queda més enfonsat.
Una vegada arribats a aquest estrep el seguirem però abans d'arribar a la carena principal flanquejarem una mica a l'esquerra per tal d'arribar directament a una petita bretxa, amb vistes ja sobre el vessant occità.
Des d'aquest lloc s'emprèn la pujada de l'últim retetjó fins arribar al pic de Romaset de 2837 metres d'alçada. És altament recomanable seguir l'ample carenar fins la propera cota o tuca de Romaset de 2842 metres. Cim molt planer, amb tres petits bonys que no saps ben be quin és el més alt; però des de la Tuca es gaudeix de millor panoràmica que des del pic.
Una vegada contemplada la panoràmica tenim varies opcions per anar a la propera pica Roja.
Una segueix la carena i baixa directament al port Vell, una segona baixa novament a l'estany i d'allí remunta fins el port Vell o be puja directament per la pala de la pica Roja.
És millor baixar a l'estany i anar al port Vell, no és necessari arribar estrictament al port ja que podem començar a guanyar alçada abans; però és un pas històric i paga la pena arribar-hi per veure les penalitats que deurien passar els fugitius el febrer del 1939.
La pujada a la pica Roja no presenta cap mena de dificultat, car és una amplia pala amb traces de camí.
Dalt de la Pica Roja nova contemplació panoràmica amb el cercle de Baiau davant el nas (es veu el puntet blanc del refugi), la vall de Solcem amb la carena de muntanyes frontereres amb Andorra i al sud la Vallferrera i per l'altre costat la imponent pica d'Estats.
De la pica Roja es desprèn una llarga ampla i arrodonida carena E que seguirem força estona, fins que veiem que podem baixar tranquil·lament al fons de la vall del port Vell i retrobar l'itinerari de pujada.
del pont de la Molinassa a la palanca del torrent d'Areste-Port Vell: 45mn
de la pica Roja a retrobar novament el torrent del Port Vell: 45mn
del torrent al pont de la Molinassa: 1h 05mn
TOTAL: 6h
També podeu seguir aquest itinerari i veure el mapa i la gràfica a:
Wikiloc - ruta Pont de la Molinassa (Vallferrera), pic i tuca de Romaset i pica Roja - Tor, Catalunya (España)- GPS track