dimarts, 11 d’abril del 2017

El Pont de Vilomara, Santa Creu de Palou, el Putxet, Puigdoure, turó de Malpàs i Coll de les Tres Pinasses

el Putxet, el Farell i Sant Jaume de Vallhonesta estan alineats

els "festejadors" del Putxet

Aquesta excursió ens porta a visitar una zona molt poc transitada de l'Obac.
Visitarem, a l'inici o al final; les ruïnes de l'ermita de la Santa Creu de Palou, aquesta ermita o església havia estat la parròquia de la zona.
Desprès pujarem fins les ruïnes del mas del Putxet o Puget, un mas germà del Farell, ja que també està situat estratègicament dalt d'un turó amb unes vistes extraordinàries, però en total estat d'abandonament i pràcticament menjat per la vegetació.
Es dona la coincidència que el Putxet, el Farell i Sant Jaume de Vallhonesta estan alineats.
El següent indret que visitarem son les també ruïnes del mas de Puigdoure, també situat en una balconada de vista esplèndida.
Ja que hi som, ens aproparem fins dalt el puig de Puigdoure per gaudir d'una extensa vista de 360 graus.
Tornarem al mas de Puigdoure i ens situarem al coll de la Creu dels Alls i d'allí anirem al turó del Malpàs.
Baixarem del turó i seguirem el camí que revolta el turó per anar al collet del Malpàs i al pi monumental de les Tres Pinases.
Del collet baixarem al torrent de la Coma de l'Infern que seguirem fins tornar al punt d'inici de l'excursió.
No hi ha cap dificultat en tota l'excursió, tret de la pujada al turó del Malpàs, tot i que és molt fàcil i a la vagada és opcional, ja que farem una "anada i tornada" del camí principal per anar-hi.

Per a trobar el començament de la pista, que ens portarà primer a les ruïnes de la Casa Nova de Sant Jaume i desprès fins una cruïlla molt a prop de l'ermita de la Santa Creu de Palou, hem de creuar el municipi del Pont de Vilomara i a la sortida, a la rotonda hem de seguir uns metres la carretera a Mura i seguidament i abans del pont que hi ha a continuació, veurem a la dreta un carrer (que precisament es diu carrer Farell) que també porta al municipi, fa una mica de pujada i un revolt, en aquest revolt ens trobem que no podem seguir recta perquè la continuació és direcció contraria (que és la continuació del carrer Farell) .
Si no ho fos i poguéssim seguir pel carrer Farell, en uns 50 metres ja trobaríem l'inici de la pista amb un cartell que indica: "Rellinars, Mura, el Farell"; així doncs per poder arribar a aquest punt hem de girar a la dreta i descriure una "U" pels carrers següents (el carrer paral·lel al carrer Farell és el carrer Pau Casals).
Seguirem la pista uns sis quilòmetres i arribarem a una cruïlla de pistes just desprès de passar pel costat de les tines del Docte.
En aquesta cruïlla hi ha un cartell que indica la direcció a seguir per anar a Mura (a l'esquerra), recta la pista segueix fins el Farell.
Hi ha espai per a deixar el vehicle.
La pista està actualment en molt bon estat i és apte per a qualsevol tipus de vehicle.
L'itinerari comença seguint la pista a Mura i torna per la del Farell; però es pot fer perfectament a l'inrevés o anar i tornar per la del Farell o anar i tornar per la de Mura.
L'explicació és molt senzilla, es tracte de passar per l'ermita de la Santa Creu de Palou.
Podem anar a aquesta ermita seguint uns metres la pista del Farell per a desviar-nos a l'esquerra per anar a l'ermita. Desprès un camí molt ben marcat ens torna a la pista de Mura.
Així doncs seguirem la pista de Mura fins que travessa el torrent de la Coma de l'Infern, una mica abans haurem deixat a la dreta el camí que ens portaria a l'ermita de la Santa Creu (que seguirem a la tornada).
Just en el moment de travessar el torrent veurem que a la dreta i pràcticament a la llera del torrent arrenca una pista secundària, que és la que seguirem.
Primer segueix a nivell de la riera, però desprès comença a enlairar-se i fa un gir de 180 graus, segueix pujant i arriba a un petit coll on la vista se'ns obra.
Torna a fer un gir, ara de 90 graus, i enfila la darrera pujada fins el Putxet. Just a tocar de les ruïnes hi ha una torre d'alta tensió.
Contemplen les ruïnes i la vista d'aquest indret i seguim la pista, que ara segueix el llom de la carena amb unes vistes molt boniques.
Aquesta pista conflueix amb la pista principal que va del Farell a Puigdoure.
La seguirem, poca estona, desprès passem per les ruïnes dels Corrals de Puigdoure i finalment arribem al mas de Puigdoure.
Ens apartem de la pista per apropar-nos a les ruïnes ja que darrera d'elles (hi ha fites) surt el corriol que en pocs minuts ens puja fins el cim de Puigdoure.
Gran panoràmica del Pirineu, Montserrat, el Bages, el Montcau, Malpàs, Castellsapera, Paller de Tot l'Any i puig Andreu entre d'altres.
Tornem al mas i seguim la pista que deixarem per seguir un corriol a la dreta que ens estalvia una pujada i baixada que fa la pista.
Aquest corriol ens torna momentàniament a la pista a l'indret del coll de la Creu dels Alls.
Dic "momentàniament" perquè només arribar-hi hi ha un camí que baixa a la dreta. Aquest camí no l'hem de seguir, uns deu metres més endavant hi ha una nova cruïlla, també a la dreta, aquest és el camí que hem de seguir.
Ara ens apropem al turó del Malpàs, al que farem una circumval·lació de 270 graus aproximadament.
Aquest camí pràcticament planeja tota l'estona i també és molt bonic veient les diferents perspectives que ens ensenya l'esmentat turó del Malpàs.
A l'extrem Sud del turó arrenca el corriol que hi mena. Per pujar-hi només hi ha un curt tram on cal posar atenció; és una curta canal molt poc inclinada, amb força vegetació a la dreta que si volem ens permet ajudar-nos fent servir les branques de preses; però no cal. A la sortida d'aquesta curta canal el corriol segueix el llarg i ample llom del turó fins el punt més alt.
Nova contemplació panoràmica i tornem novament al camí que hem deixat per pujar-hi.
Seguim el camí que ara voreja el turó pel costat Est, si volem podem desviar-nos a l'esquerra per a visitar la gran balma del Malpàs.
El camí arriba al collet del Malpàs. Indret molt ombrívol, hi ha un acollidor banc entre dos arbres que convida a fer-hi una aturada.
També és una cruïlla de camins, doncs a la dreta segueix el camí que ens portaria a l'Alzina del Sal·lari i a l'esquerra surt el camí que davalla fins al fons del torrent del Clot de l'Infern.
Aquest és el camí que seguirem, només sortir del collet ens trobem amb el pi monumental de les Tres Pinasses. Un pi altíssim de tres soques pràcticament rectes s'aixeca davant nostre només sortir del coll (des del coll estant ja es divisa).
Aquest marcat camí davalla fins el fons del torrent del Clot de l'Infern i desemboca a la pista que recorre tota aquesta vall. A la dreta aniríem al puig Andreu, nosaltres girem a l'esquerra i seguim aquesta pista.
És una caminada d'uns 4 kms seguint la pista, però és molt bonic, ja que a estones anem a nivell del torrent, el travessa varies vagades, a vegades el torrent queda enfonsat, i si hi baixa aigua podrem gaudir de molts petits gorgs en curts engorjats.
Finalment la pista desemboca a la pista del Pont de Vilomara a Mura.
La seguirem fins arribar a la cruïlla on hem deixat el vehicle.
Abans, si volem, podem desviar-nos poc abans d'arribar al cotxe per a passar per l'ermita de la Santa Creu de Palou i d'allí en un no rés al cotxe.
de la cruïlla al mas del Putxet: 30mn
del mas del Putxet al mas de Puigdoure: 40mn
del mas del Puigdoure al puig de Puigdoure: 10mn
del Puigdoure al turó del Malpàs: 40mn
del Malpàs al collet del Malpàs: 15mn
del collet a l'ermita de la Santa Creu: 55mn
de l'ermita a la cruïlla: 05mn
També podeu seguir aquest itinerari i veure el mapa i la gràfica a:
Wikiloc - ruta El Pont de Vilomara, Santa Creu de Palou, el Putxet, Puigdoure, turó Malpàs i Coll Tres Pinasses - Rocafort, Catalunya (España)- GPS track