dimecres, 19 d’abril del 2017

Aigües Tortes i pics del Sarradé, 2941m i Contraix, 2957m

En primer lloc haig de fer l'observació que aquesta excursió es pot escurçar considerablement si fem servi el servei de taxis que pugen fins a Aigües Tortes (uns 16 kms menys entre l'anada i la tornada). També vull fer observar que no hem de confondre el pic de Sarradé amb la Pala Alta de Sarradé, uns 40 metres més alt i situat davant mateix i separats per la vall de Sarradé.
Si decidim fer la caminada sencera podrem partir l'excursió dormint en el refugi lliure de la Centraleta, situat estratègicament al començament de la vall de Contraix; refugi en perfecte estat i amb abundant llenya i considerat com el refugi lliure del de l'estany Llong (només obert quan aquest està tancat).
La pujada fins l'esmentat refugi de la Centraleta no necessita cap explicació, només es tracta de gaudir dels paratges que anem travessant, principalment si aquesta excursió la realitzem a la tardor.
Per a pujar al pic de Sarradé hem de "passar" per l'estany de la "Passada" i per tal d'arribar-hi hem de seguir el fressat i senyalitzat camí al coll de Contraix i refugi Ventosa i Calvell fins arribar a l'últim pla que hi ha abans de començar la pujada a la gran graonada que ens portaria a l'estany de Contraig (després la baixarem), situats en aquest pla hem d'abandonar el camí i girar a l'esquerra i pujar per una petita clotada, sense camí i sense fites, fins arribar al bonic indret de l'estanyet de la Passada; aquest indret be mereix uns minuts de descans per a gaudir de l'espectacle.
Darrera l'estanyol veurem un collet molt baix al que no hem d'anar, sinó que hem de girar a la dreta i començar a pujar directament vers el cim per un terreny molt evident i sense cap dificultat; a mesura que ens apropem al cim veiem que ens caldrà superar una curta graonada que tanca l'accés a la part superior; per a superar aquest obstacle el traçat es dirigeix vers una curta canal, i que a la sortida presenta un curt pas de grimpada de com a màxim II grau. Es poden buscar altres sortides, però aquesta només necessites les mans en tres o quatre moments i ja ets a la part superior de la petita graonada. Seguidament arribem a una petita bretxa situada ja a dalt de la carena amb vistes a la vall de Sarradé.
Girarem a l'esquerra i pel vessant de Sarradé arribarem en pocs minuts al cim de Sarradé. Panoràmica extraordinària que descric en el pic de Contraix.
Tornarem sobre les nostres passes i passarem de llarg de la bretxa anterior i sempre pel vessant de Sarradé arribarem a un ampli coll situat als peus del pic de Contraix, al que pujarem sense cap dificultat; hem de pujar a la punta més allunyada del coll, doncs és el punt més alt, una mica més que el que hi ha a sobre mateix del coll.
Panoràmica fantàstica que descric a continuació:
Panoràmica des del pic de Contraix: Pica d'Estats, Mont-roig, Mont-valier, Mauberme, pla de Beret, Pessó, Su-benulls, Peguera, Montseny de Pallars, Ratera, Gran Tuc i Creu de Colomers, Pala Alta dels Sarradé, punta Alta, Montardo, Tumeneja, Besiberri, Maladeta, Aneto, Perdiguero, Malpàs. Estanys de: Tumeneja, Travessany, Monges, Negre, Culieto, Manmut (ó de la Roca), Torts, Glaçat de Culieto, Contraix, d'Amunt de Sarradé, Dellui; del refugi Ventosa i Calvell. És a dir una panoràmica per a gaudir-ne una bona estona!.
Tornarem al coll i baixarem a l'estany de Contraix per una tarterossa canal, sort que la fem de baixada, doncs pujar-hi deu ser força penós, (d'una passa amunt i dues avall), a la part baixa d'aquesta canal queden les restes d'una antiga glacera que ens servirà per estalviar-nos uns quants rocs.
Arribats a l'estany retrobem el camí al refugi Ventosa i Calvell, senyalitzat amb estaques de fusta amb la punta pintada de groc. A la sortida de l'estany hi ha una petita estació meteorològica i seguidament baixarem la gran graonada fins el replà que hi ha al seu peu, on enllacem amb el camí de pujada que seguirem fins el refugi i d'allí a l'aparcament de l'inici de l'excursió.
del aparcament al refugi de la Centraleta: 2h 30mn
del coll a l'estany de Contraix: 30mn
de l'estany de Contraix al refugi: 1h 15mn
del refugi a l'aparcament: 2h 10mn
Nota: si fem nit al refugi horari queda escurçat en les 2h 30mn que hi ha de l'aparcament al refugi.
També podeu seguir aquest itinerari i veire el mapa i la gràfica a:
Wikiloc - ruta Aigües Tortes i pics de Serrader, 2941m i Contraix, 2957m - Boí, Catalunya (España)- GPS track