divendres, 10 de març del 2017

al fons la badia de Roses

l'esvelt puig d'en Coll, a l'esquerra el puig Sanoguera i darrera el puig de les Bruixes

Típic itinerari de pujada al puig de Bassegoda des de Sadernes.
Els últims metres de pujada a aquest cim son aeris i per tant poc aptes per a persones amb vertigen.
El Bassegoda és un cim isolat i destacat i per tant gaudeix d'una gran panoràmica. En dies clars poden distingir entre altres: l'estany de Banyoles, Sant Llorenç de Cerdans, El Canigó, Costabona, Comanegra, totes les muntanyes de la vall de Núria, Bastiments, Grà de Fajol, pic de la Dona, Taga, Estela, Sant Amand, Bestracà, Neulós, Santuari de la Mare de Déu del Mont, Cap de Creus, la badia de Roses, el Montgrí, ..
El recorregut és el següent: Sadernes, ermita de Sant Feliu de Riu, els masos de la Plana i de Riu, ermita de la Mare de Déu de les Agulles, coll de Riu, Bassegoda, pla de la Bateria, coll de Can Principi, ruïnes del corral de can Principi, can Principi, coll Roig i part del camí a Sant Aniol.
És una excursió de fort desnivell, més de 1200 metres, que podem fer en els dos sentits.
L'avantatge del sentit de pujada que proposa aquest itinerari, passant primer per l'ermita de Sant Feliu, consisteix bàsicament en que guanyem alçada d'una manera constant però suau i per una pista cimentada fins l'ermita i després també per pista fins a les planes de la vall de Riu. D'aquesta manera haurem pujat a primera hora i en pujada suau dels 300 metres de Sadernes al 650 metres de can Agustí de Riu.
Si ho fem al revés, sortirem dels 300 metres d'alçada de Sadernes i caminarem fins arribar pràcticament a Sant Aniol, a 420 metres. Després tot serà pujada fins dalt.
Observant la gràfica de l'excursió es veu perfectament aquesta observació.
Evidentment els metres de desnivell son els mateixos en els dos sentits de la marxa, però la primera opció és més curta en quilòmetres caminats.
També cal comentar que a partir de Sadernes hi ha tres petites zones més d'aparcament, segons sigui temporada alta o baixa o cap setmana o dia feiner, aparcar a Sadernes o a l'aparcament numero 3 (l'últim) ens representa 1,8 km menys de caminar (3,6 entre l'anada i la tornada). Aquest itinerari comença a Sadernes, per tant es pot escorçar considerablement si sortim de l'esmentat aparcament número 3.
Sortim de Sadernes i seguim la pista a Sant Aniol, passarem per l'aparcament 1, el 2 i el 3.
Arribarem a la cruïlla on ens separarem del camí a Sant Aniol i seguirem la pista de la dreta, que aviat es transforma en una pista cimentada. anirem pujant, més amunt, entre la capçalera dels arbres, ja veurem el campanar de l'ermita de Sant Feliu.
Una curta desviació ens hi portarà.
Bonica i ben conservada, l'ermita romànica del segle XII de Sant Feliu de Riu està situada en un enclavament molt bonic.
Tornem a la pista que ens porta al sorprenent pla on hi la les masies de la Plana i de can Agustí de Riu. Un gran pla enclotat entre les serres de Gitarriu i de Martanyà.
Aquí s'acaba la caminada plàcida per la pista i comença una forta pujada per un sender que sense treva ens porta fins els 850 metres de l'ermita de la Mare de Déu de les Agulles.
Si l'enclavament de Sant Feliu era bonic, el de l'ermita o Santuari de les Agulles encara és millor. Realment és un indret molt bonic. L'ermita també ben conservada, no així les construccions annexes, és del segle XII. El nom de les "Agulles" no es deu a cap muntanya propera, si no, que segons consta en el rètol explicatiu que hi ha a l'indret, es degut a la agulles que els feligresos clavaven al vestit de l'imatge que si venerava i que després es consideraven miraculoses.
Abandonem aquest bonic indret, seguim pujant i després desemboquem en una pista que seguirem fins el coll de Riu, límit entre la Garrotxa i l'Empordà.
Girem a l'esquerra per tal de seguir un corriol que s'enfila per dins el bosc. Si aixequem el cap ja veurem la punta del Bessagoda a sobre nostre. Aquesta sensació la tindrem, però, molta estona.
Aviat el corriol supera un petit graó, on potser haurem de fer servir les mans un parell de vegades, més amunt comença a fer giragonses en mig d'una tartera de bon caminar, el bosc comença a aclarir-se i per tant la panoràmica es va obrint. Tot va quedant enfonsat al nostre voltant, tot menys la punta del Bessagoda.
Arribem al peu de la muralla final del cim, aquí el camí comença una flanquejada a la dreta per tal de donar la volta al cim i trobar la canal d'accés.
Unes marques de pintura ens indiquen aquesta canal. És molt fàcil de pujar. Unes grapes i unes cadenes ens ajuden a superar-la. A part de les grapes i les cadenes també hi ha molt bones preses.
Després d'aquest curt tram de grimpada arribem a la amplia talaia del Bassegoda.
Després de les contemplacions panoràmiques, tornarem al peu de la canal i seguirem el camí que baixa sense contemplacions al bonic indret del pla de la Bateria.
Allí arrenca una pista que seguirem, passarem pel coll de Principi i la seguirem uns metres més, fins a un cartell que ens indica el camí a l'esquerra. Aquest cartell indueix una mica al desànim doncs assenyala a Sadernes 3h 30mn, Sadernes queda lluny, però afortunadament, no tant.
El camí en descens constant, passa per les ja quasi invisibles ruïnes del corral de Can Principi.
Seguidament el camí desemboca en una pista que seguim a la dreta que seguim poca estona, ja que poc després surt un nou corriol a l'esquerra., que després d'una bona estona ens deixa al replà on hi ha les ruïnes de can Principi. Con deuria ser de dura la vida en aquests masos completament apartats de qualsevol nucli habitat, com per exemple Montagut o Sales de Llierca, els més "propers".
En aquest indret hi ha una pista que no seguirem, ja que del davant mateix de les ruïnes el camí segueix baixant, per després començar una flanquejada que ens portarà al coll Roig.
Aquest coll encara està per damunt dels 800 metres d'alçada, és a partir d'aquí que el camí comença a baixar de valent; és un camí "brut", és a dir no permet caminar amb comoditat, ja que està ple de pedres, fulles, branques i troncs.
Va fent fortes giragonses fins arribar finalment a l'unió amb el camí de Sadernes a Sant Aniol.
Camí que seguirem, tot contemplant les fantàstiques gorges que hi ha en tot el recorregut fina arribar novament a Sadernes.
de Sadernes a Sant Feliu de Riu: 55mn
del coll de Principi al coll Roig: 50mn
del coll Roig al camí de Sant Aniol: 40mn
de la cruïlla a Sadernes: 1h 20mn
També podeu veure aquest itinerari i veure el mapa i la gràfica a:
Wikiloc - ruta Sadernes-puig de Bassegoda, anada per Sant Feliu i tornada pel pla de la Bateria - Sadernes, Catalunya (España)- GPS track