divendres, 31 de març del 2017

Excursió circular per la capçalera de la Vallferrera.
En primer lloc vull comentar que dalt de la portella de Baiau no sé que vaig tocar que va quedar el GPS apagat, per aquesta raó no surt marcada la pujada al pic de Baiau i surt una línia recta de la portella al pic de Comapedrosa on vaig tornar a sintonitzar el GPS.
També el GPS marca dues puntes d'alçada inexistents, doncs en cap moment vaig arribar a 3200 metres i no hi ha cap pujada amb la verticalitat de les dues puntes!!!
Però a part d'aquests petits contratemps l'itinerari és totalment correcte.
La idea de l'excursió consisteix en sortir de l'aparcament del final de la pista de la Vallferrera i anar a dormir al refugi de Baiau.
La amb la pujada forta feta el dia següent com a pujada forta però curta només ens queda pujar a la portella de Baiau.
A partir d'aquí assolirem, girant a l'esquerra el pic de Baiau, baixarem a la collada del Malhivern i remuntarem fins el pic de Comapedrosa (cim culminant del Principat d'Andorra i únic 2900 juntament amb el pic de l'Estanyó situat íntegrament dins del seu territori).
Davallarem pràcticament pel mateix camí però sense passar per la collada del Malhivern fins arribar novament a la portella de Baiau. Aquí seguirem la carena que es complica una mica fins arribar a l'agulla de Baiau. (potser aquesta pujada és el tram amb una certa dificultat de tota l'excursió).
De l'Agulla de Baiau seguirem fins el pic de Senfonts. Cim molt allargassat, amb un vèrtex geodèsic primer i una segona cota i nus d'arestes una mica més endavant.
Baixarem del cim i seguint el carenar, a vegades una mica trencat (passarem per davant d'una curiosa roca foradada, poc freqüent en aquests indrets) fins arribar al poc definit pic de Vallpeguera. Aquí ens acomiadarem dels estanys de Baiau i seguirem carenejant fins el coll d'Escorbes amb vistes ja als estanyols del mateix nom.
Nova i curta pujada fins el cim d'Escorbes.
La següent fita el pic de Palomer, queda una mica lluny, la carena és llarga i hi ha tres bonys abans d'arribar-hi. No és difícil, però és una mica entretinguda, el camí passa pel vessant de Tor.
Del pic de Palomer baixarem a una bretxa situada als peus del pic de Gerri, al que podríem pujar en 40 minuts més.
De l'esmentada bretxa baixa una esmicolada tartera fins els fons de la vall del clot de l'Orri.
Millor fer-la de baixada i si l'hem de fer pujada millor amb neu o escorats totalment a la dreta (sentit pujada).
Al bonic pla del clot de l'Orri ens retrobarem amb l'itinerari de pujada.
Una excursió del Comapedrosa al Palomer òbviament gaudeix d'una gran, extensa i dilatada panoràmica. Si la descric tota m'allargaré massa. Però es veu el massís de la Maladeta, totes les muntanyes de la zona d'Espot, el Mont-roig, el pic de Certascan (l'estany no es veu pels pels, però des del pic de Gerri si que es veu), el Sotllo, la pica d'Estats, la pica Roja, Lavans, Medacorba, Tristaina, Malcaràs, Font Blanca, Sarrera, Estanyó, Salòria, Orri.
La vall de Tor amb la verdor dels seus prats i la pista al coll de la Botella, mut testimoni d'intrigues i interessos, Àreu i la seva també frondosa vall, Arinsal i la sobre-poblada val que baixa vers les Escaldes.
Una llarga caminada per damunt d'una carena sempre és garantia d'extensa panoràmica.
del pont de la Molinassa (final de la pista) a clot de l'Orri: 1h 05mn
TOTALS
fins el refugi de Baiau: 2h 30mn
del refugi al pont de la Molinassa: 5h 45mn
També podeu seguir aquest itinerari i veure el mapa i la gràfica a:
Wikiloc - ruta Pont de la Molinassa (Vallferrera), circuit pel cercle de Baiau i carena Comapedrosa-Palomer - Tor, Catalunya (España)- GPS track