dimarts, 28 de març del 2017

Pont de la Molinassa i pics de Gerri, 2859m, Palomer, 2834m, Escorbes 2788m i Vallpeguera, 2743m

Aquesta travessia per la carena del pic de Gerri al de Vallpeguera comença al final de la pista d'Areu al refugi de Vallferrera i ens permet fer una llarga marxa carenejant per sobre dels 2700 metres amb una constant gran panoràmica de 360 graus.
L'excursió no té dificultats apreciables, però la pujada al coll de Gerri és força costeruda tot seguint una esmicolada tartera i la cresta entre els pics de Palomer i Escorbes és una mica trencada, però sempre hi ha el pas més fàcil, generalment pel vessant de Tor.
Panoràmiques dilatades, inclús es veu l'estany de Certascan, i indrets molts bonics com els estanys de Baiau i el pla d'Arcalís i fins el llunyà massís de la Maladeta.
Situats al pont de la Molinassa hem de seguir en camí al refugi de Vallferrera, però el deixarem aviat a l'esquerra i seguirem la pista fins arribar al bonic pla de Boet, on actualment hi ha arranjada una font i una zona de pic-nic.
La pista gira 180 a la dreta i en aquest punt arrenca el camí al refugi de Baiau.
Seguirem aquest molt ben marcat i senyalitzat  (GR) que desprès de flanquejar el pla de Boet a mitja alçada s'enfila fins el proper pla d'Arcalís.
Aquest pla també és molt bonic, el camí el ressegueix per la dreta. En una gran roca hi ha un cartell i al seu costat un pont que retorna al pla de Boet per l'altre costat del torrent.
No hem de travessar el pont, car el nostre camí segueix recta.
Al final del pla comença a enfilar-se i així arribem al pla de la Coma de l'Orri.
Aquí hem de deixar el camí al refugi de Baiau a l'esquerra (per on tornarem desprès) i girar bruscament a la dreta i seguir la coma que s'obre entre els pics de Escorbes-Palomer i Gerri.
És una coma molt bonica i herbada, menys el final on una llarga i dreta tartera s'enfila fins el coll de Gerri.
Aquesta tartera és millor pujar-la per seu marge dret.
Arribats al coll la vista s'obre a la vall de Tor i girem a la dreta per a enfilar-nos al pic de Gerri. És una pujada fàcil, tot i que en algun punt hem de fer servir les mans. Però el camí és evident i marcat amb fites.
La vista des del cim és extraordinària.
Tornarem  al coll de Gerri i ens enfilarem facilment fins el proper pic de Palomer. A partir d'aquí i fins el pic d'Escorbes la carena és llarga i una mica entretinguda, els millors passos es troben gairebé tota l'estona al vessant de Tor.
Des del pic d'Escorbes baixarem al coll de Vallpeguera o de Sant Ambrós.
Des d'aquest coll podem baixar directament als estanys d'Escorbes, però nosaltres seguirem carenejant fins el poc definit pic de Vallpeguera, un gran mirador dels estanys de Baiau.
Seguirem uns metres més i començarem a baixar pel dret seguint una petita coma que ens deixarà al costat del segon estany de Baiau.
Aquí retrobem el GR que hem abandonat al pla de la Coma de l'Orri. També podem apropar-nos al refugi de Baiau, però no és necessari.
Ara seguirem el camí que ens retorna a l'esmentat pla de la Coma de l'Orri, tot passant abans pels estanys d'Escorbes.
del pont de la Molinassa al pla d'Arcalís: 35mn
de la collada al pic de Vallpeguera: 20mn
del pic de Vallpeguera als estanys i refugi de Baiau: 25mn
dels estanys de Baiau al pont de la Molinassa: 1h 40mn
TOTAL DE L'EXCURSIÓ: 6h 25mn.
Tant el coll de Gerri com el de Sant Ambrós permeten baixar fàcilment al fons de la vall i son dues vies d'escapatòria per si volem fer l'excursió més curta.
Aquesta ressenya correspon a una excursió del 20 de juliol del 2013 i amb l'enllaç:
Wikiloc - ruta Pont de la Molinassa i pics de Gerri, 2859m, Palomer, 2834m, Escorbes, 2788m i Vallpeguera, 2743m. - Tor, Catalunya (España)- GPS track
o també a l'enllaç:
Wikiloc - ruta Del pont de la Molinassa (Vallferrera) als pics de Gerri, Palomer, Escorbes i Vallpeguera - Tor, Catalunya (España)- GPS track
però en aquest darrer enllaç un error de càlcul amb la durada de la bateria la va "finalitzar" baixant del pic de Gerri.