divendres, 3 de març del 2017

turó del Pujol

Puig Andreu

turó del Malpàs

Aquesta excursió és una nova combinació dels incomptables camins que hi ha a l'Obac, uns més transitats que uns altres.
Aquesta vegada passarem i visitarem els següents indrets: graons de Mura, coll de Boix, era dels Enrics, l'arbre monumental de les Tres Pinasses. el turó del Malpàs, el coll de la Creu dels Alls, les ruïnes de la casa de Puigdoure, el turó de Puigdoure, la casa de Mata-rodona, l'ermita de la Mare de Déu de la Concepció, el turó del Pujol, l'Hospital de Sang, la cova de la Cort Fosca i el turó de la Fosca.
En aquesta relació d'indrets manca el mirador de la Creu de Mata-rodona, ja que contemplant a vista d'ocell l'ermita de la Concepció vaig passar-me la cruïlla que hi porta, però ho he marcat en el punt d'informació "Seguir a la dreta, recta a la Creu i mirador de Matarrodona".
D'aquests indrets, si cal ressaltar-ne un per la bellesa, em quedaria amb la raconada de l'ermita de la Mare de Déu de la Concepció. És un indret discret, senzill, tranquil, solitari i dins d'un marc incomparable.
És molt complicat posar un qualificatiu de dificultat a aquesta excursió. Si la seguiu exactament com està descrita, el qualificatiu de "difícil" és correcta. Però si hi traiem les pujades "anada i tornada" als turons de Malpàs i Pujol el qualificatiu baixa a "fàcil" Aquests dos turons tampoc són molt difícils, el Malpàs una curta canal molt fàcil ens hi deixa a dalt i per arribar al turó del Pujol (molt poc visitat i conegut) situat al final d'una curta carena, ens trobem un pas de desgrimpada una mica exposat; en una primera visita, la roca estava molt humida i vaig donar mitja volta; aquesta segona vegada la roca estava seca i a més portava la corda. Amb aquesta la desgrimpada és qüestió de segons.
Sortirem de l'aparcament de l'Alzina del Sal·lari i seguirem el camí al coll de Boix, passant abans pels graons de Mura, on encara queden restes d'antic empedrat del camí.
Del coll de Boix seguirem el camí lleugerament a l'esquerra, travessarem una pista i anirem baixant, sortirem del bosc al bonic indret de l'Era dels Enrics i arribarem al coll de les Pinasses. On un banc de troncs ens convida a fer-hi una aturada. El monumental pi de tres branques ja és visible des del coll, només hem de caminar cinc metres a la dreta per arribar-hi al peu.
Contemplat el pi, tornarem al coll i seguirem a l'esquerra el camí de Puigdoure.
Si volem visitar les balmes de Malpàs, ens desviarem una mica a la dreta per arribar-hi.
Anirem donant la volta de punta a punta al turó del Malpàs.
Una vegada arribats a l'extrem S de l'esmentat turó, deixarem de moment el camí a Puigdoure i enfilarem el trencall de la dreta que ens porta directes a la base del turó del Malpàs. Ja es veu una canal de poca inclinació arrapada a la paret i amb vegetació; les traces de camí i unes fites ens hi porten. És pot pujar sense ajuda de les mans, però de tota manera, les arrels i arbres que hi ha a la dreta ens poden ajudar. Després d'aquest curt pas corriol i fites ens condueixen fins el punt més alt del planer llom del turó del Malpàs. És tan ampli i planer que costa imaginar-se que estem voltats per unes timbes impressionants per tots costats.
Tornarem per on hem vingut i continuarem per camí de Puigdoure. Arribarem a una pista a l'indret de la Creu dels Alls que és una important cruïlla de camins. Seguirem la pista que en poca estona ens deixa davant les ruïnes del gran mas de Puigdoure. Quina pena que construccions d'aquestes dimensions hagin quedat en estat de ruïna total. Darrera la casa hi ha el pou (en aquest cas, ple d'aigua pràcticament fins dalt). De darrera el pou i una mica a l'esquerra (el track de baixada segueix íntegrament el camí) surt un molt ben marcat corriol (hi ha una fita) que s'enfila pel llom de la carena fins assolir el punt més alt del turó de Puigdoure.
Tot hi haver-hi una mica de construcció, just abans d'arribar-hi, sembla molt poc visitat, tot i tenir molt bona vista.
Tornarem a les ruïnes de Puigdoure i seguirem uns metres la pista per seguir-ne una de secundària a l'esquerra. Aquesta també la deixarem aviat per a seguir un camí molt ben marcat a la dreta (hi ha una fita).
Seguim aquest corriol fins una nova cruïlla. Aquí és on vaig saltar-me la visita a la Creu de Mata-rodona (un descuit imperdonable, ja que la creu amb una senyera situats a la punta d'un penya-segat és un mirador privilegiat de la zona.
Tornant a la cruïlla esmentada el corriol baixa decididament fins al mas de Mata-rodona.
Si Puigdoure ja era un gran mas, Mata-rodona encara ho és més, entre l'edifici principal i els annexes ocupa una gran extensió.
No està en l'estat de total ruïna de Puigdoure, però tampoc està en perfecte estat de conservació. L'indret, però és molt bonic.
A pocs metres a la dreta hi ha el bucòlic indret de la Mare de Déu de la Concepció. Paga la pena arribar-hi. Tornarem de nou a Mata-rodona i ara comença potser la part menys vistosa de l'excursió ja que seguirem la pista uns tres quilòmetres. Bàsicament planeja tota l'estona, passarem per les restes del forn i de la teularia de Mata-rodona i més endavant la font de Mata-rodona amb una bassa.
Seguint la pista deixarem a l'esquerra un camí que ens tornaria al peu del turó del Malpàs (on comença la pujada final al turó), més endavant una nova cruïlla a l'esquerra que ens portaria a la Foradada de Mata-rodona.
Finalment la pista arriba a la bassa del Roure Llarg i/o font de l'Om. Contrasta la petita resclosa i l'aigua amb l'espadat final de la carena de Mata-rodona.
Seguim la pista uns metres més i hem d'estar atents al corriol que surt a l'esquerra (també hi ha una petita fita que l'indica).
Aquest curt corriol, que puja de valent ens deixa dalt d'un collet situat al peu del Castellot del Roure Llarg (al que podríem pujar en pocs minuts, però avui no és l'objectiu) i la balma de les Orenetes.
Seguim un corriol a l'esquerra que primer s'enfila per una mini-grimpada (fites) i després flanqueja la carena del turó del Pujol fins arribar al coll del Sentinella.
Aquí deixarem el corriol i girarem a la dreta, sembla haver-hi alguna traça, després d'una curta grimpada inicial s'arriba a un avant cim amb una petita fita on hem de desgrimpar per arribar a una bretxa; en aquest punt vaig fer servir la corda per a més seguretat i la vaig deixar per ala tornada.
Passat aquest pas ja no hi ha més dificultats, però la carena és una mica trencada, inclús hi ha una petita foradada. Però ara les dificultats del fil de la carena es poden passar tranquil·lament per la dreta.
Finalment arribem a l'extrem de la carena, una petita fita ens indica que poc o molt algú hi va a aquest remot i desconegut turó del Pujol.
Encara hi ha un petit apèndix més baix i complicat amb dos monumentals pins al capdamunt. Una part de la vista queda una mica reduïda per la vegetació, però entre les branques es pot anar veient. El trac d'anada i el de tornada son una mica diferents, és millor seguir el de tornada les dues vegades.
Arribats a l'indret on hem deixat la corda, amb la seva ajuda superarem la grimpada fins l'esmentat avant-cim; guardarem la corda i tornarem al coll del Sentinella.
Seguint el camí, primer planejant i després pujant per dins del bosc arribarem a la cova-balma de l'Hospital de Sang.
En travessar-lo notarem una freda corrent d'aire. A l'altre costat també podem visitar la cova de la Cort Fosca amb els seus degotalls. Si volem anar fins el final és millor portar llanterna ja que la cova descriu una corba de 90 graus.
L'indret ple d'història i de llegendes convida a fer-hi una aturada. Després seguirem el camí i després d'una emboscada i curta canal sortirem a cel obert.
El camí principal flanqueja el turó de la Cort Fosca, però paga la pena desviar-se una mica a l'esquerra i seguir el corriol paral·lel que s'hi enfila.
El corriol és ben marcat i també hi ha fites.
Assolit el turó de la Cort Fosca seguirem el corriol que baixa per l'altre costat.
Arribarem a la pista, però la travessarem i agafarem el camí de més a l'esquerra dels dos que surten d'aquest punt.
Així arribarem al camí del coll d'Estenalles (GR5) que seguirem una estona a la dreta per deixar-lo més endavant per tal de seguir un corriol a l'esquerra, que després de planejar una estona empren una forta davallada.
Travessa una pista i finalment s'uneix amb l'itinerari de pujada, molt a prop ja de l'aparcament de l'alzina del Sal·lari.
de l'Alzina del Sal·lari al coll de Boix: 25mn
de l'Hospital de Sang al turó de la Cort Fosca: 10mn
del turó a l'Alzina del Sal·lari: 30mn
TOTAL: 5h
També podeu seguir aquest itinerari i veure el mapa i la gràfica a:
Wikiloc - ruta Alzina Sal·lari, turons de Malpàs, Puigdoure, Pujol i Cort Fosca i casa de Mata-rodona - Mura, Catalunya (España)- GPS track